BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 18 June 2012

Sambal ikan bilis tempoyak

Salam semua..
arini nk berkongsi resepi fav aku...
Sambal ikan bilis tempoyak..
tp yg ni aku campur dgn sedikit petai yg ada tu ha...layan seh!!!

jum layan pix jap..

Sambal ikan bilis tempoyak n petai
 
Menu yg ni mmg fav, sedap di mkn dgn nasi, dgn roti or even cicah dgn cekodok pisang..manis2 pedas gitu!! hehehehh ;p

So, jum tgk lak bhn2nya..

1) Ikan bilis ~ ikut korang nk byk mana...
2) cili padi ~ pn ikut korang, aku guna dlm secawan cenggitu sbb aku n hubby gile pedas..
3) petai~ni optional, if ada lg layan...
4) 1 kiub ikan bilis.
5) 2 sudu tempoyak

Cara2nya plak..

1) goreng dll ikan bilis tu..pastu angkat la kn..
2) blend la cili tu..sila basuh dl before blend k, masuk la air sikit if nk..sikit je tau...jjgn banjir plak..sesudu cenggitu...
3) letak minyak dlm kuali, panaskan n bile myk dh panas, tumis la sambal..sila make sure tumis ambal tu elok2 ok..biar masa, naik bau..if not, cirit-birit t...
4) pastu, bila dh masak cili tu, masukkn la ikan bilis goreng td,kacau bagi rata sambal tu..
5) Then, masukkan petai n tempoyak 2 sudu..jgn byk sgt tempoyak tau..kang masam plak...
6) akhir sekali, korang letak la pati kiub ikan bilis..pecah2 kn atas sambal tu n gaul2 sampai sebati..

*aku ada gak letak sikit gula, nk aksi cover rasa pedas tu..tp korang pandai2 sukat tau...dlm 1 sudu kecik ada la..xyah byk2..if byk2 kang jd manis plak...dh xsodap tekau..

*ha~apo laie, baco dh, torai la pulak...hehhhe ;p

0 comments: