BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 19 July 2012

Sila baca dulu....

Salam semua....

kali ni aku nk share true experience aku la...
dtg dr kes hubby degil xmo dgr nasihat aku...
see! see!! kn dh ada prob...
nw sapa heroin u?
i jugak kn!


heh~

Ok la, normally if student law la kn..
lectures or even my boss selalu pesan..
ari2 diaorg akn repeat the same thing..
BACA DULU, BACA BETUL2, FAHAMKAN BETUL2.

so, korang leh apply nasihat tu baik tuk keja or study or masa nk wat any perjanjian!!
ye, itulah issuenya entri kali ini...

My hubby tempoh ari, sgt dlm kegianan nk beli motor baru, lg2 dgr ada moto Rakyat tu keluaran modenas..ape tah namanya...MR1...ituke?? ye la kut.. *ada aku kesah?? heh~
(aku xkesah sbb aku xminat moto, aku minat keta je, sbb abis SPM je aku terus byr depo beli keta kancil aku yg aku cinta smpai skrg...hihiihih ;p )

So, pasal perjanjian...
KORANG TLG BACA N FHMKN DULU APA JE SURAT YG MINTAK KORANG TURUNKAN TANDA TANGAN & BAGI SALINAN I/C..
bahaya siot if dah tersign surat ape tah..
tah2 perjanjian segala harta..habes korang!!!

So, berbalik tu my hubby nyer case..
disebabkan kemarukkan beliau yg ketara nk beli moto..xkira ape ke jenama moto..janji moto...katanya sng nk p keja...jimat kos..itulah motipnya ketika itu...
aku plak ckp kt dia "awk jgn beli dl, tunggu tgk2 budget n decide"

Sekali...sekali...sekali...
bila dia advance...tau2 mlm tu dia ckp "t awk ada masa, kita g kedai moto kt Kapar erh, b dh byr deposit RM100, diorg suh bawak u tuk sign surat perjanjian".

Ok jap! aku sentap...since when aku bg kata laluan suh beli moto???
(ok la weh, aku bkn mengongkong suami...cuma, if bab2 perancangan & kewangan ni, aku lbh expert dr hubby, lbh2 lg bile pasal legal2 ni..dh namanya aku student law kn...sbb tu aku agk dominan la bile bab2 perbelanjaan umah..aku kn Menteri kewangan..)

Pastu...aku pn ckp "erh, awk nk beli gak? sy xckp papepn..sy xsetuju pn...xde2..sy xnk g, sy xnk sign pape..."
hubby bls "abis tu camne?"
aku bg "burn la deposit tu...sp suh menggatal wat keputusan tnpa berbincang dgn sy..awk ingt sy sp? bibik kt umah ni yg awk wat keputusan xreti2 berbincang dgn sy dl? xpe la, if awk dh wat pangai camni, pasni if sy wat sesuatu tanpa berbincang dgn awk, jgn terasa ati plak..sp suh mulakan dl".

Ok, aku mmg hangin bile dia kuarkn duit byr2 ape2 tah yg aku rasa xreasonable..
So, atas keputusan kepala hangin aku tu, hubby pn ignore je la deposit tu n kira burn la...
xpe a burn duit RM100 dr tangguk hutang dkt RM6K!

sekali...2 kali...3 kali...
kedai tu call suh amik moto tu..ckp moto tu dh ready..
hubby ngadu kt aku...
aku fhm dh...bile dh masuk isu2 legal ni...dia "mengelupur" la suh aku setel..
Aku ckp ignore je....
so hubby aku pn ignore je..

Sampai la mlm td adik aku bg surat..
surat dr kedai tu...

aku terpaksa la edit kt surat ni....

 Yg penting...adalah isi surat tu..korang nampak x isi surat tu??
cm kecik je...

xpe, meh aku taip kt sini..
rajin seh~

JADUAL KEEMPAT - Akta Sewa Beli 1967 (Seksyen 16)
PEMBERITAHUAN MAKSUD UNTUK MEMILIKI SEMULA

Ambil perhatian bahawa ___________________________________________tuan empunya kenderaaan ___________________ yang dibeli oleh tuan/puan dengan cara bayaran beransur menurut perjanjian yang bertarikh 5 April 2012 hendak memiliki semula kenderaan yang dinyatakan di atas selepas tempoh DUA PULUH SATU (21) hari dari pengiriman pemberitahuan ini, kecuali wang tunggakan sehingga sekarang termasuk bunga wang tunggakan yang belum dibayar berjumlah RM496.10 dibayar kepada ________________________________________pada atau sebelum 1 August 2012.

So, aku pn xberapa nk fhm erti kata sebenar taukeh mata sepet ni hantar surat cenggini kt hubby aku...
dia kata kat situ nk amik balik moto tu walhal moto tu mmg ada dlm kedai dia je..laki aku xde plak amik moto tu...

Bukankah sepatutnya if org dh byr booking fee tu beli brg pastu if dia dh xmo amik brg tu, kira burn je la duit booking fee tu, n xpyh la nk pyh2 lg hantar surat cinta ke hape utk claim itu ini?
aku ckp camni sbb aku pn pernah wat mende yg sama dl..hihihi ;p
excited nk tambah keta, aku g booking kt perodua...byr dh wit..
suh diorg setelkan loan aku br aku nk byr depo..
tp, pastu aku call diorg ckp aku xjd beli keta...xmo proceed, so kira burn la duit booking tu..
xde plak lepas tu perodua call aku tuntut itu ini...

Aku tanya boss aku, dia pn xmengerti apakah motif taukeh mata sepet ini menghantar surat sebegini rupe..
haiya taukeh a....wa punya boss, lawyer tau ka?
dia juga tidak mengerti akan motip disebalik kehadiran surat ini...

So, aku ada la a bit membebel semalam kt hubby..
sampai hubby aku pegang kepala muka stress sbb aku dh start bgceramah bertajuk
"KNP DEGIL XDGR NASIHAT SY, INILAH PADAHNYA".

So, arini aku call la shop tu n tanya status pembelian ni sbb siap tulis kt situ dh ada no surat perjanjian...beerti dh sign la kn..tp bila aku mintak salinan, hentam dia suh laki aku g kedai bincang dgn taukeh mata sepet dia..

yg aku nk gelakkan ialah..haiseyman...
ko xreti speaking erh...
aku br golek2 sikit je tunjuk poyo dr legal firm..
sekali dia mintaka ku ulang 10 kali ape aku ckp..
yg paling aku ko sama la mengom dgn taukeh mata sepet ko tu..
sbb...
dh tau ko tu xreti n xfhm bahasa English...
xyah la ko sshkn diri n org len sampai ko suh aku repeat 10 kali..
cer ko jujur je suh aku translate dlm bahasa melayu...kn sng..

tp korang jgn la risau...
aku buli minah tu sekejap je..
pastu aku ckp bahasa melayu la...

So..
so..
sooooooooo..

so, kesimpulannya, minah tu mintak aku jumpa bos dia jugak..
ok la..
aku contact hubby aku suh bawak sorg kwan dia teman n g la jumpa taukeh mata sepet tu..
aku bkn takut laki aku kena hentam, cuma aku risau dia hentam bertekak dgn taukeh mata sepet tu...
sbb hubby aku nyata bengang dgn kehadiran surat tu..

So, arini aku harap dpt la setel hal ni..
xde la aku kena poyo2 lagi call shop tu..
ckp mcm lawyer..
professional habis...
*ok..aku praktis ok..praktis cara2 nk jd lawyer...boss aku gak yg suh praktis...

So, aku hrp masalah ni leh setel dgn baik n aman,,,xyah turun naik court...sakit kepala wooooo!
So, korang semua..
please la..FAHAMI SESUATU SEBELUM SIGN N BG SALINAN IC KE HAPE..BAHAYA TU!!!!!

0 comments: