BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 20 July 2012

Kucing vs jiran2 aku

Salam Jumaat semua..

hoiyeesss!! esk puasa la...Alhamdulillah..
tp entri kali ni bkn nk citer pasal excited nk puasa ok...tp, lbh kpd apa yg terjadi smlm...
ok la, smlm mmg bad day aku....

seyesly..starting my day dgn terjatuh, tergolek kt depan umah sbb ada org pour air sabun ke hape tah...so, lantai jd slippery...
sakit2 1 badan..

pastu, g keja..
suddenly aku teruat salah kt data2 files..
ko kena bebel dgn boss n kena balik lambat...
pastu balik2, dh sakit2 badan, dh sakit ati, tension, alik2 jiran depan umah aku..
si ireng tu sound aku...cenggini la dia ckp..

**ireng tu bahasa jawa tau... ;p

"Adik, umah u ada bela kucing kan?"
(ni yg pyh bile ckp dgn si ireng, sbb bile pulak umah aku yg bela kucing? aku yg bela la....)
then aku angguk la..

dia ckp "u bela brp byk?"

aku jwb "10 ekor..."
(actually aku bela 12 ekor...heh~)

pastu dia ckp "byk tu, sbnrnya sy yg simbah air kt depan umah awk, itu air asid, sbb awk cuci umah, itu air kencing keluar, berbau..semalam bila saya simbah itu air asid, dia naik bau tau, hancing lepas tu tukar kaler putih..u kena pikir la budak2 kecik ni (sambil tunjuk kt ank2 jiran yg dh bsr tu), u jg byk sgt kucing, xblh, sy blh adu ke MBSA tau..so, sekrang, samada u pindah or u buang kucing2 u..bela 2-3 ekor xpe la...if u xnk pindah, i akan report kt MBSA n kami akan halau u...u pilih la.."

Memandangkan tyme tu aku seyesly tgh letih,sakit2 badan n bad mood, so aku diamkan je...
sbb otak aku tgh serabut!! xde mood nk ckp byk..
aku balik umah, aku nangis...
gile x, tekanan tau..
aku dh la ada masalah.....
mcm2!

duit la, bisnes la, keja la, study la, umah tangga la, kesihatan la, kandungan aku yg asik hilang je la....sihir la...
tension!

hubby aku balik, aku terus mengadu kt hubby...hubby aku peluk aku..dia tau, kucing2 aku tu la kekuatan aku selama ni..
if nk pisahkan aku dgn diorg, konpem aku xleh...

so, kami decide tuk berpindah balik kg...mintak2 kt kg org xkisah dgn anak2 bulus aku tu...
tp if nk pindah pn kena tunggu thn depan la..sbb tunggu aku habiskan last sem ni ha...
cuma aku BERJANJI...

if aku bertemu dgn si ireng tu, 
konpem aku nk ceramahkan dia pulak ttg hak aku dan undang2..
smlma ku dgr ape dia ckp...
kali ni turn dia pulak....
aku dh prepare hujah aku dh...
jom korang teliti hujah aku...


"may i have a word wif u? smlm u ckp pasal kucing2 i n undang2 kn? so, kami berdua dah mempertimbangkan ttg itu dan berjanji akn mengambil keputusan pd penghujung bln depan..we need 1 month notice which is i think dat is sufficient notice la kn...so, yesterday, i dgr ape u ckp, dis tyme could u please listen carefully dgn apa yg sy nk ckp..?listen..mula ari ni sampai bila2 selagi kami duduk di situ, jgn pandai2 nk curahkan pape kt lantai dpn umah kami. u curah cecair tu yg u claim it as asid..it cause lantai tu jd slippery, umah kami dkt dgn tangga, if org lain lalu n tergelincir n jatuh, org akn salahkn kami..if dat happened, i xrasa u akn come forward n admit rite sbb sume org xsuke kena face trial at court n dijatuh hukum dun u??? then, u nk i pk pasal anak2 jiran ni...i tgk diorg sihat walafiat je...siap main bola sepak kt ruang dpn ni walhal padang kt bawah punya luas...kucing i xkacau diorg pn...kuar umah pn x..u nk i pk pasal budak2 ni, tp ada korang pk, yg u curah cecair tu kt depan umah i, wat lantai licin n i dh jatuh tergolek..slmt xjd pape, if i cedera? if i preggy n miscarriage? camne? u nk dtg mintak maaf? simply camtuje? do u think i akn terima permintaan maaf if dat happened? korang
dh ada ank, dh beranak pinak, if i preggy, dis will b my 1st baby, if jadi pape, do u think about my
feeling? ada pk? u nk i pk budak2 yg dh hidup tu? ada pk baby dlm kandungan i? ada?! if u nk
bercakap pasal undang2 dgn i, g la ngadu kt mbsa, i dun mind, tp remember, if i lodge police report,
attach together hasil report dr doctor i kesan dr i jatuh smlm sbb lantai ni licin, u akn disabitkan
kesalahn bawah akta kanun keseksaan tau..jenayah! if i miscarriage..u leh disabitkan kesalahan di bawah s.312 & s313...s312 memperuntukkan

"barangsiapa dgn sengaja menyebabkan seorang pmpm yg hamil gugur hendaklah diseksa dgn penjara selama tempoh yg blh sampai 3 thn atau dgn denda atau dgn kedua-duanyadan jika pmpn itu mengandung dgn anak yg cukup sifat hendaklah diseksa dgn penjara selama tempoh yg blh sampai 7 thn danbolhelah juga dikenakan denda"

manakala s.313 pula memperuntukkan ttg keslahan pengguguran tanpa kerelaan pmpn tersebut di mana:

"barangsiapa melakukan kesalahan yg ditakrifkan dlm s.312, dgn tiada kerelaan pmpn itu, samada pmpn itu mengandung anak yg telah bersifat atau tidak, hendaklah diseksa dgn penjara yg boleh sampai 20 thn dan blh la juga dikenakan denda"


so, if u nk ngadu kt MBSA, go ahead...i dun mind sbb if i lodge police report, issue i akn lbh besar n

ketara..u almost menjadi pembunuh tau x??? u xyah nk minta maaf sbb i xkn terima permintaan

maaf..ank dlm kandungan adalah lbh bernilai dr permintaan maaf u atau sesiapapn...next tyme, if i

jumpa any cecair di depan umah i,i will not feel hesitate tuk amik tindakan yg lbh seyes....remember

dat...!if u ada nampak lelehan kt umah i i risau itu akan menyebakan bau n kotor, juz knock our door,

talk to us n i akn cucikan..xyah nk pandai2 curah ape..besides, u xde hak pnnk wat pembersihan kt

umah sy....dis is my persoanl advice...nk consider ke x lantak u...sbb i take ur words yesterday, n kami

consider..so, if u still degil, xmo consider my advise dis tyme, better bersiap sedia la nk bergelar pembunuh.

*****************************************

Aku dh siap2 print akta yg ada penerangan ttg S.312 & S.313 tu..siap highlight lg..nk kasi kt dia suh dia simpan.....

ko nk ckp pasal undang2 kn hitam legam? aku ni belajar undang2 tau..so, u choose the wrong person!

0 comments: