BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 15 November 2011

Sex Education

Semenjak case pembuangan bayi yang berleluasa, kerajaan telh berusaha mencari idea bagaimana la nak kurangkan or mengekang nasalah ini dari berlaku. Dari duk buat baby hutch la,lbh giat memberi info tentang NGO yg ada menawarkan pusat perlindungan bagi remaja-remaja perempuan yang sudah hamil akibat terlanjur sehinggalah mencadangkan untuk mengaplikasikan sex education atatau pendidikan seks di sekolah. Kiranya tak lama lagi, subjek seks akan diperkenalkan di sekolah kat Malaysia ni.

Reaksi? for sure ada yang setuju ada yg tak. sex ed ni adalah curricular yang diadaptasi dari UK dan juga US. Di negara2 barat tersebut, mereka dah lama apply sex ed ni dgn tujuan yang sama juga, iaitu mengekang masalah social.

Well, klau nk ditegah, dah ditegah. tapi like usual, perkara yang dilarang tu la yang paling ramai org lakukan, maka dgn itu, adalah menjadi satu tanggungawab bersama untuk memberikan pula ilmu berkaitannya. kiranya, kalau dh tegah tpi xmo gak ikut, kit bagi la dia ilmu supaya tidak melakukan sesuatu yg merbahaya.

Sex ed ni bukanlah satu galakkan untuk melakukansex. bahkan di US mahupun di UK, mereka mempunyai 2 cabang jenis pendidikan sex di mana mereka ada sesetengah sekolah di sana mengajar sex ed yang hanya merangkumi cara2 mencegah sex, menolak perlakuan sex dan juga mencegah kehamilan. ada juga sesetngah sekolah yang mengajar murid2nya cara2 selamat melakukan sex supaya ia adalah sex yg sihat dan tidak memudaratkan.

Tak kira apapun pendekatannya, pada Alyssa, nowadays pendidikan seds mmg penting sbb dunia dh moden, remaja mahupun kanak2 yg berumur setahun jagung sudah didedahkan dgn banyak bahan media (bkn nk salahkan media yer) yang berunsur agak lucah. makanya, satu pendekatan harus dilakukan bagi mendidik anak-anak muda tentangnya. tambahan pula, maklumat berkaitan sex yg di"bekal"kan di internet tidak selalunya reliable sources..nk tanya parents? for sure ada yg akan cakap "erh, buat apa tanya mcm tu?" atau "nt kau dh kawen ko tahulah sendiri" or mungkin juga "budak2 kecik xleh tahu hal2 camni".

Hakikatnya, dengan arus kemodenan sekarang, dengan dunia wireless tanpa sempadan lagi, kalaupun parents tak mahu "membekalkan" anak-anak dgn infir yg berguna ttg sex, maybe sbb malu nk ckp hal sex, "dun woorry parents, anak2 anda akan google isu berkaitan sex di internet" tak pun mereka akan download byk vid pornografi tanpa pengetahuan anda.

Makanya, kalau anak2 nak tahu ttg sex, anda berlu bersifat terbuka, bukanlah nk suruh anda ckp pasal sex, cerita kat anak2 sehingga jadi main topic pulak. juz bila diorg bertanya, feel free to explain dat..they deserve to know about their sexuality.

Macam Alyssa sendiri, Alyssa ada explain dkt adik ttg sex. it's juz untuk dia tahu ttg sexuality. so dat, kalau ada org nk sentuh dia sebarangan, dia aware yg tindakans ebegitu merupakan satu tindakan sexual harrassment, atau sentuhan yg tidak harus dan tidak patut dilakukan.

Bahkan, Alyssa nampak, cara pendekatan tersebut mendidik adik Alyssa untuk menjaga diri dan tahu hak2 dia terhadap tubuh badannya sendiri. Kanak2 terlalu naif untuk mengerti ttg sexuality, akibatnya, mereka menjadi mangsa dansasaran isnan tak bermaruah dgn menganiaya mereka, menjadikan mereka tempat pemuas nafsu.

Dgn dunia yg moden ini, isu sex bukan lg taboo, bukan lg sesuatu yg pantang utk dibicarakan oleh ibu bapa. Kita bukan mahu mendidik mereka melakukan sex tetpai mendidik mereka untuk mengenali dan memahami sexuality mereka serta sexual parts mereka.

Ada anak2 lelaki yg seleps berkhatan mereka akan terpinga2 kerana melihat alat sulit mereka berubah, ada yg mengangap itu satu bentuk kecacatan walhal ia adalah tidak. amkanya, dgn sex ed ini, kanak2 sedikit sebanyak akan mendapata info ttg "situasi" alat sulit mereka sendiri.

Ini juga akan mengubah stigma yg sudah terlalu lama terbenam dalam kepala anak2 sejak dari dulu lg. akuilah bahawa, setiap kali ada anak2 bertanya dari mana adik dtg, emak atau ayah akan berkata "adik dtg dari dalam perut"... walhal hakikatnya, bayi dikandung di dalam rahim dan bukan di dalam perut.

So, yg prejudis sgt dgn sex ed. Alyssa tak rasa kerajaan akan biarkan sex ed ni menjadi satu medium "melahirkan lbh ramai pelacur". pada Alyssa, dgn keadaan social sekarang, eloklah kita bekalkan anak2 muda dgn sex ed, kalau mereka dh xmampu dikekang dari melakukan sex, dan ajarlah mereka cara2 melakukannya dgn selamat. Anggaplah sex ed ini sebagai langkah kedua selepas pencegahan dari melakukan sex dilakukan.

Dari kita biarkan mereka hanyut dgn info2 yg tah pape, biar kita bekalkan mereka dgn info yg tepat dan berguna supaya dapat menjadi panduan bagi mereka dan paling tidak mengekang masalah social. sex bebas bukanlahs esuatu yg baru skrg, pasangan bercinta saja sudah "puas berjinak" dgn sex, sehingga ada yg dah berkali2 menggugurkan bayi even hals edemikian rupa sebenarnyas alah di sisi undang2 dunia dan akhirat

Tapi, bagi adik2 yg masih muda, yg belum terlanjur, jg diri...hymen itu hak dan aras maruah dan perilaku anda. tak rugikalau tak "diberi" kepada lelaki yang bukan suami yg sah.

Bagi adik2 remaja yg sudah terlanjur, xkira la dh menmgandung or dah pernah abort baby, stop from putting urself dlm keadaan yg melukakan hati dan perassan sendiri. Jika seseorang lelaki itu benar2 mencintai anda, mereka akan mengambil dan menyentuh anda dgn cara yg halal, NIKAH. Macam Alyssa, perkenalan singkat selama 3 bulan sudahcukup untuk membuatkan kami untuk proceed hubungan kami dgn bernikah dan sekarang, kami bercinta dgn indahnya. Bercinta selepas nikah adalah sesuatu yg menyeronokkan :) tambahan pula, ada juga la something yg kami blh usahakan bersama...

Kepada ibu bapa pula, tak perlu risau ttg hantaran dan majlis yg grand dan havoc. fikirlah, nk tanggung malu atau nk berkat hidup? taksalah kalau dinikahkan anak2 yg sudah menunjukkan potensi untuk berumah tangga..kalau dh berkepits akan tu, galakkan la mereka bernikah. leoaskan yg wajib dahulu, yg sanding2 tu, lewat ckit pun xpe....

0 comments: