BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 23 January 2013

JARUM PENITI, TERTUSUK DI HATI





Salam semua…
Kisah ni kisah benar..
Isi hati sy yg terpendam..
Rasanya ramai yg xbersetuju dgn cara sy menanganinya brgkali..
Tp inilah keputusan sy..
Lgpn, sy yg hadap..bkn korang yg suke komen baik buruk org..
Lgpn, in my thinking…ckp blh la…pong pang bagai..
Cer hadap..lain bunyi dr perangai…

Al-kisahnya…sy ni xkan layan hipokrit…
Sbb sy pn bkn cmtu…
Dlm ipar duai sy, akn ada yg mcm jarum peniti….
Sy masih ingat,
Mula2 sy nk kenal family mertua sy…dia mmg sdh menunjukkan reaksi xsuke dia pd sy..
Entah ape2 tah minah tu…sy pn xfhm…
Arwah suami pn xfhm….poyo semacam…

**kita masuk ke sesi monolog**
Ok la..
Dia rasa bagus?
Sbb dia nikah dl dr kami?
Tp xkisah la kn..
Pangkat ko ttp adik ipar…
Tanggungjawab ko hormat ipar lbh tua dr ko even aku ni masuk lambat dlm family tu…
Sbb konsepnya..bila ko xhormat aku..
Beerti ko xhormat arwah suami aku yg sebenar2nya abg ipar ko….
Laki kop n xreti tegur attitude ko..
Tu yg wat laki aku lagi angin….
Dasar xreti hormat org!

Aku ingat lg, masa kitaorg nikah…
Korang xdtg pn…
Alasan, xingat hari tu kitaorg nikah…
Walaweh…..ni abg ipar ko tau yg nikah…duk pn bkn jauh…selang selorong je umahnya…blh lupa???
Hampeh~
Nk nipu pn, agak2 la..ko nipu dgn aku…
Aku, laki bini bkn bodoh..kitaorg sume lulusan Universiti..
Bkn SPM je mcm korang…
UNDERSTAND?!

Masa sanding pn…
Masa sesi bergambar…xhingin pn ko bergambar dgn kitaorg kn..adik beradik lain punya sporting bergambar..ko lari menyorok..hampeh punya perangai…..

Start dl hari pertama laki aku nengok pangai ko yg xsemegah tu….laki aku terus menyampah..
Siap dia ckp lg..
“mcm tu jd adik ipar?”

Momen paling kasar ko ialah bila ko enggan salam aku….
Motip??
Aku xtau….
Ko mcm xnampak aku pn….
Ko salam org lain…tp aku ko mcm xnampak…
Tau la aku ni slim molek…
Xyah la wat2 xnampak….

Sdhnya ko dpt balasan pertama ko kn…
Tu kira pengajaran dr laki aku la…
Tp, tu pn ko xserik….

Masa hari majlis sanding kita org.
Mlm tu kn ada kenduri….kitaorg sj je dtg lambat…
Dh kata tu majlis kitaorg…
Kitaorg dtg la lambat2…
Baru mcm raja dan permaisuri kn…
So, masa dtg tu..
Baru la stunning…
Sume org pandang kn….
Gitu!!
Ko jeles ke Bedah??

Masa kita org laki bini duk sibuk bersalam dgn org ramai…
Aku sj je langkau ko…
Xmo salam…
Aku nk bg ko rasa….apa yg aku rasa bile ko suke langkau salam aku…
Laki aku pn sj je xmo salam ko…
Sampai ada org tegur..
“erh, np akk ipar ni korang xsalam??”
Aku berpaling…
N aku ckp…
“dia bkn akk ipar sy”
Pastu ko dgr apa laki aku sambut??
Dia ckp punya kuat..
“sejak bila pula dia akk ipar sy…sy xde akk ipar. Dia tu adik ipar...”

Ko fhm xmaksud apa yg laki aku sampaikn..
Dia nk ko sedar..pangkat ko…tp,
Ko xsedar gak kn…?

Sampai sudah ko xpernah salam aku pn….tiapkali terserempak, ko wat2 xnampak….
Sampai stu hari tu…
Masa majlis makan2 kt umah mak sempena buka puasa tu…
Ko wat pe??
Depan2 laki aku…
Adik aku yg duk sebelah aku…
Ko salam…
Tp, aku yg sebelah adik aku tu…
Xde plak ko salam kn…
Ko wat xnampak je…..

Ko nk tau laki aku ckp ape?
Dia ckp ko biadap..
“biadap betul dia tu..Intan tu dia salam..awk dia wat xnampak je..sy abg ipar dia pn dia xsalam..mmg biadap”
Aku angkat kening je…sbb, aku xyah ckp..laki aku sedia maklum ttg pangai ko…
Ko ckp dgn akk2 ipar yg len, aku ni sombong..
Weh!! If aku sombong, apsal ipar duai yg lain ok je dgn aku??
Asal adik2 ipar aku ok je dgn aku??
Asal ko jhe yg emo dgn aku??
Sbb ko rasa tergugat dgn aku sebenarnya kn…
Sbb ko budget2 ko akn jd menantu tercantik..
Terpandai..
Terbaik…
Terajin bagai kn..
Alik2 dtg aku dlm family tu..
Aku belajar university…
Undang2 lak tu….
Ada kereta…even tgh study….
Kecik molek…
Ko jeles la kn!

Ko rasa insecure…
So ko pn aku nmpak berpulun nk tunjuk bagus…
Haiya…
Ko xyah tipu…
Sbb aku dh besa….
Dr dulu lg, ramai yg pmpn yg insecure dgn aku..
Berpulun nk compete dgn aku tunjuk lg baik…
Perlu ke??
Sama la mcm ko…

So aku ckp dgn laki aku pasal sifat insecure ko..
Ko nk tau apa laki kesayangan aku pesan..
“mulai harini, b xnk ayg wat papepn keja kt umah mak…xyah kemas umah, cuci papepn..buat xtau je..biar dia je yg wat..biar la, dia nk tunjuk bagus..bagi je…peduli la apa org nk ckp..b kenal ayg..cukup ayg yg terbaik dlm hidup b..ayg xyah susah2 nk jd yg terbaik n menantu ksygn dlm family b..bg je la kt dia kalau itu yg dia nk..biar dia puas hati…”

Ha, sejak tu la..bila ada event kt umah mak..aku xwat pape..
Ko kemas la..
Ko masak la…
Ko wat la sume…
Aku peduli hape!

Dan bila laki aku meninggal dunia..
Bila ada org pesan kt ko tuk baik2 dgn aku..slm aku…
Br la ko nk salam aku kn..
Asal ko nampak bayang aku je…
Cepat2 ko hulur tgn nk salam…
Motip??
Ko takut arwah laki aku cekik ko??
Pastu nk tunjuk bagus…
Komen kt fb…
“tersentap, terharu bila tertengok pix arwah dlm pix khwin ko”
Weh, xyah berdrama…masa arwah hidup ko layan dia mcm najis…
Salam n hormat pn ko xmo…
Ko wat org tu tersinggung dgn ko…

Sampai arwah ckp kt kak Ani…
“knp dia xnk salam bini aku? Bini aku depan mata dia, dia xmo salam, dia salam adik ipar aku je…agak2 a xnampak bini aku..sombong xbertempat..kalau org xreti hormat isteri aku, beerti dia xreti hormat aku”
Ko fhm maksudnya tu?

Skrg ko terkedek2 asik nk salam aku je..
Nk watpe?
Apa makna salam2 ko tu…
Arwah pergi dlm keadaan dia terkilan dgn ko..
Ko ingat bila ko salam aku,
Sume dosa n kesalahan ko tu leh terhapus mcm tu je..
Aku bkn seorang yg pemaaf, jauh sekali pelupa…

Ko ibarat jarum peniti dlm hati aku…
Aku xharap ko salam aku..
Sampai bila2 pn…
Sbb, bila sampai akhir hayat arwah pn, dia xpernah nampak ko hormat aku…
Beerti, sampai akhir hayat aku pn..
Aku xkn maafkan ko…

Salam ko tu dh xde erti..dh terlambat…
So, pasni, ko xyah buang masa tanya mak..
Tanya akk2 ipar..
Nape aku xsalam ko…
Sbb ko yg wat aku rasa menyampah..
Aku lg menyampah sbb ko singgung perasaan laki aku…
Ko xsempat minta maaf kt arwah kn??
So, aku xde hati nk maafkn ko..
Got it???

Org pesan….jgn la gaduh2 or masam muka…
Kan ipar duai..
Meh aku jawab..
Aku peduli hape? Ko bkn sp2 dlm hidup aku n hidup arwah suami aku…
Lgpn, ko xde manfaat pd aku pn…
Kubur laki aku pn, mana ada korang g jenguk n ziarah…

Ko duduk la sini,
Jd la menantu ksygn kuarga…
Jd la yg terbaik dlm kuarga…
Aku ada matlamat aku sendiri…
Arwah pn xnk aku hidup kt sini lama2…
Dia suh aku pergi jauh dr sini…
Sbb dia xnk aku serabut mcm dia ngadap org mcm ko….


0 comments: